Trafikvolym till webbplats

För att känna till vad för konkurrens och potential som finns inom en viss bransch, kan det vara önskvärt att känna till lite trafiksiffror för webbplatserna som jobbar på samma huvudområde. Detta är svårt att få reda på om man inte har en kontakt att fråga. Som tur är finns det en hel del verktyg för att kunna estimera trafikmängd till en webbplats. Detta helt utan att man behöver tillgång till deras data eller analyticskonto! Kunskap om hur trafikvolymer ser ut kan underlätta det egna arbetet radikalt, samt även avråda från satsningar man ännu inte kan ta sig an ordentligt.

De största aktörerna inom Searchmetrics, vilket är namnet på datainformation, är Ahrefs, Moz och Majestic. Samtliga dessa kan erbjuda åtskillig data, prognos och analys. Även om de inriktar sig ungefärligt på samma huvudområden är det stor skillnad på dess upplägg. Varje företag och verktyg på området tar fram sina egna mätvärden som de bygger på analys. Här finns en genomgång av searchmetrics för den som är intresserad av att utforma stategier för sin egen webbplats.

Öka din synlighet

Att få bra antal besökare till hemsidan är viktigt för de flesta. Helt oavsett om man vill förmedla information, sälja någonting, tipsa om resmål eller sammanställa tester. Ett stort besökarantal innebär räckvidd och en publik som kan innebära finansiering av aktiviteter på nätet. SEO är grunden för de flesta som vill ha exponering på nätet. Det kan handla om att köpa länkar, analysera branscher, förbättra CTR eller ROI. Här finns åtskilligt att läsa och ta del av för den som är intresserad.