Så optimerar du title

En av de mest grundläggande åtgärderna för att synas bättre i Googles sökresultat är att optimera webbplatsens titlar. En webbsidas title missuppfattas ofta av nybörjare som dess rubriker men det gäller att skilja på dessa begrepp. Title är den text som står i webbläsarens ram och som även visas vid en sökning på Google. Det är en av tyngsta faktorer som Google tittar på och därmed något man bör lägga lite extra tid på. Men man ska inte enbart fokusera på Google utan även på de som kommer att besöka sidan.

Utnyttja alla tecken

SEO tipsOm en klockbutik har en undersida som säljer armbandsur är det ofta man kan se följande exempel som title ”Armbandsur – Klockbutiken.se”.

Det är korrekt att sökordet finns med vilket är positivt för optimering. Men man har här inte utnyttjat alla de tecken som en title får bestå av. Genom att utnyttja möjligheten till fler tecken kan man även få med sekundära sökord.

I detta fall skulle det kunna vara ”Armbandsur – Snygg klockor från Klockbutiken.se”. I dessa fall är ”snygga klockor” ett sekundärt sökord. Men det finns även en till orsak att utnyttja alla de tecken som går att skriva.

Här säljer du

Det många missar är att en title inte bara visar Google vad sidan handlar om. Den visar minst lika mycket besökarna vad de kan förvänta sig av sidan. Detta eftersom det är denna text som visas i sökresultatet och därmed en text som kan locka till sig klick.

Ett exempel visar detta:
”Armbandsur – Snygga klockor med fri frakt och fri retur”
Att sälja något på nätet med fri frakt och fri retur är fördelaktigt. Det är även något som konsumenterna uppskattar och som därmed kan lyftas upp tydligt. Ett annat alternativ kan vara att man lyfter upp utbud eller rabatter. ”Armbandsur – Över 300 olika klockor”. I detta fall förmedlas att det finns ett stort utbud och att man därmed har stor chans att hitta vad man letar efter.

Märkesnamn

De flesta handlar hellre från kända och etablerade butiker än helt okända butiker. Har man ett starkt varumärke bör man även lyfta upp detta för att visa de som söker på Google vilka som står bakom sidan. Ett exempel kan tas från klädbranschen där Zalando, Bubbleroom och Nelly är stora och kända butikskedjor. För dem kan det vara betydligt viktigare att få med sitt namn i en title än för ”Lisas underkläder AB”. ”Armbandsur – Fri frakt, Fri retur på 300 olika klockor – Zalando.se”. Ett exempel där man lyfter upp flera olika aspekter som kan locka till köp. Samtidigt som man vänder sig mot Google.

Fler tips om sökmotoroptimering hittar du bland annat i denna artikel.